Problémák a fűtőmotorral

Ha egyáltalán nem működik, ellenőrizze a 2. biztosítékot. Szerelje le a műszerfal alsó takarólemezét (hét csavar tartja). A kormányoszlop jobb oldalán van egy relé. Adja rá a gyújtást. Ahogy a ventilátor szabályzógombját a legnagyobb állásba fordítja, a relének kapcsolnia kell. Ha nem teszi, nézze meg a tápellátását (1. csatlakozó). Zárja a 2. csatlakozót a földre, ekkor is kapcsolnia kell a relének. Ha mégsem, akkor a relé rossz. Ha másodjára hallotta a kattanást, de a kezelőszerv maximális állásában nem, akkor ez utóbbinál lesz a hiba.

Húzza ki a három szabályzógombot (óvatosan, mindegyik alatt van egy kis lapos rugó, ha leesik, nehéz megtalálni). Csavarja ki a két tartócsavart. Vegye ki óvatosan a fenti szellőzőrácsokat (oldalról feszítse óvatosan egy kis csavarhúzóval, ezeknek is van egy-egy lapos rugójuk, azokat is vegye ki). Nézzen be a rácsok helyére, a bal oldalon talál egy fém tartópöcköt. Csúsztasson alá csavarhúzót, és óvatosan emelje kifelé a falból. Miközben ezt teszi, a középkonzol bal oldalát kicsit ki tudja húzni. Járjon el hasonlóképpen a jobb oldalon, így az egész középkonzolt ki tudja venni. Menet közben húzza le a szivargyújtó csatlakozóját is.

Ellenőrizze, hogy az 5-érintkezős barna csatlakozó 3. lába földpotenciálon van-e. Ezután ellenőrizze, hogy a forgató mögött a nyomtatott lapon kialakított változtatható ellenállás rendben van-e, és a forgatógomb mozgó érintkezője megfelelően érintkezik-e a panellal.

Ha a relé kapcsol, de a motor nem indul el, akkor azt kell megvizsgálni. Kösse a relé 3. lábát a földre, ekkor a motornak teljes fordulatszámon kellene elindulnia. Ha nem, akkor ellenőrizze a 12 V meglétét a biztosítéktábla III/6-os (6-érintkezős, fehér) csatlakozójának 1. lábán, majd közvetlenül a motor csatlakozójánál is. A motor a motortérben van, a tűzfal mögötti felső részben, közvetlenül a szélvédő előtt. A vezetékekhez szerelés nélkül hozzáfér, de ha cserélni vagy javítani kell a motort, akkor így járjon el: szerelje ki az ablaktörlő tövében levő anyát. Távolítsa el a tartópöcköket, emelje le a gumitömítést a tűzfal tetejéről, majd vegye ki a motort takaró műanyagelemet. Pattintsa ki a pöcköket a légbeszívó rácson (ez az, amelyiken a törlőlapát tengelye keresztülmegy), és vegye ki a rácsot. Csavarja ki a motor három tartócsavarját, és emelje ki a motort; alighanem könnyebben megoldható, ha a kerek légbeszívó-rácsot is kipattintja a helyéről. A motorház két felét kapcsok tartják össze.

Ha a motor beindult, amikor a vezetéket a földre kötötte, az átkötő vezetéket helyezze át a relé 5. érintkezőjére: a motornak tovább kell forognia. Ha így történik, ellenőrizze az innen induló és a III/6-os csatlakozó 6. érintkezőjéig vezető sárga vezetéket, a II/4-es mindhárom érintkezőjét, végül a kormányoszlop bal oldalán található földelési pontot.

Ha a relé és a motor hibátlanul működött teljes fordulaton, de a kisebbnél megállt, akkor a vezérlőegység (egy egyszerű tranzisztor alumínium hűtőbordán a kormányoszlop alatt, később a szellőzőventilátor motorházába szerelték) lesz hibás. Tesztlámpa vagy feszültségmérő segítségével ellenőrizze, hogy a kék gallérú zöld vezetékben (későbbi moduloknál a csatlakozó 5. lábán) van-e feszültségváltozás, amint az állítógombot tekergeti a műszerfalon. Ha van, akkor nézze meg, hogy a másik vezetéken (sárga, fehér gallér) is hasonlóképpen változik-e a feszültség. Ha itt is jó a feszültség, akkor a relé rossz, ha nem, akkor a tranzisztor. Az újabb egységeket külön földelik egy, a 2. érintkezőhöz kapcsolódó kék vezetékkel, és visszakötik a középkonzolra egy barna kábellel a 4. érintkezőn át; ezeket ellenőrizze, mielőtt a tranzisztort kiáltja ki rossznak. Szerelje ki a modult, forrassza ki a tranzisztort, óvatosan kifúrva távolítsa el a rögzítőszegecseket.

Vásároljon egy 2N4399 vagy MJ4502 tranzisztort egy alkatrészboltban (többen is gyártják, például a Motorola és a STMicroelectronics: PNP teljesítménytranzisztor, 60 V [2N4399] vagy 100 V [MJ4502], 30 A, 200 W, TO-204AA [régebbi nevén TO-3] tokozás). Az eredeti tranzisztor típusa SGS-Thompson FW26025A, de ez belső gyári jelölés, sehol sem kapni, és az SGS-Thompson nem hajlandó elárulni a paramétereit sem. Bár a javasolt cseretranzisztorok nem száz százalékig csereszabatosak, széles körben alkalmazott és könnyen beszerezhető típusok. Az egyetlen különbség, hogy a motor némileg alacsonyabb fordulatszámmal forog azonos forgatógomb-állás mellett, de a BX-en (nem úgy mint az XM-en) a teljes fordulathoz az imént vizsgált relé rövidre zárja a tranzisztort, és így a valóságban a legnagyobb fordulatszám nem változik.

Zsírozza meg az új tranzisztor alját hővezető pasztával (szilikonzsírral); ha ezt elmulasztja, a hőátadás lényegesen rosszabb lesz, és bár az áramkör működni fog, a tranzisztor sokkal melegebb lesz. Szegecs helyett kis csavarokkal rögzítse a hűtőbordán, és forrassza be a lábait. A későbbi BX és BX 14 modelleken volt egy ellenállás is a modulon. Ellenőrizze és cserélje, ha szükséges, majd szerelje vissza modult.