Vízhőfokmérő-műszer utólagos beszerelése

Ez meglehetősen egyszerű a II. szeriás modelleken (de lesz ötletünk az I. sorozathoz is). Már többen, többféle modellen elvégezték a módosítást: 15 TGE, 19 TRI, 19 TRS, 17 TZD turbó, 19 RD, 19TZD. Valószínűleg ugyanígy alkalmazható a 15/16-os motorok esetében is (de ha valakinek van személyes tapasztalata, kérjük, ossza meg velünk). A módosítás egy része a 14-es modelleken is alkalmazható (a műszer működni fog, a visszajelző lámpa nem).

A BX16/19 modelleknek két hőkapcsolójuk van a termosztát házának hátsó részébe csavarva. A termosztát a motortól balra található, az elosztó (benzines modellek) alatt. A kék csatlakozós kapcsoló a sárga előjelző lámpát kapcsolja kb. 105 °C-nál, a sárga csatlakozós a piros vészjelzőt 112 °C-nál. Ezzel szemben a GTi-nek kapcsolója van a piros lámpához, és egy érzékelője a műszerhez.

Mire lesz szüksége

A módosításhoz ki kell cserélni a kék csatlakozójú hőkapcsolót egy GTi-féle hőérzékelőre, és a műszerfalat is le kell cserélni a GTi műszeregységére. Az eredeti kábelezés megfelelő a szenzorhoz is. Ezt a két alkatrészt kell tehát beszereznie.

Az érzékelő egy sima NTC-ellenállás, mozgó része nincs, tehát bontóból is biztonságosan beszerezhető. Vigyázzon, hogy érzékelőt vegyen, ne kapcsolót. Az érzékelő 4 cm hosszú a csatlakozótól a végéig mérve (a képen balra), a kapcsoló 5,5 cm-es, hosszabb nyúlvánnyal az elején (a képen jobbra). A kapcsoló kapcsolási tartományát feltüntetik az oldalán (105 °C vagy 112 °C), a szenzoron nincs ilyen. Ha valamilyen ok miatt kapcsolóra is szüksége van, azt jobb újonnan beszerezni, a kapcsolóknak idővel megváltozhat a kapcsolási hőmérsékletük, és tönkre is mehetnek.

Keressen egy légkondicionáló nélküli donor autót (azoknál ugyanis kicsit másképpen van megoldva, kettős működésű hőkapcsoló, két csatlakozóval). Az nem okoz gondot, ha az öné légkondis: a termosztátházon lévő másik, eredetileg csavarral lezárt lyukat használhatja a szenzorhoz. Van még egy különbség: a kettős szenzor kábele nem közvetlenül a műszerfalhoz megy, hanem egy reléhez csatlakozik. Emiatt nem használhatja ezeket a kábeleket (elvágva őket nem működne a légkondicionáló), új kábelt kell behúznia a műszerfalig.

  

Ha már rábukkant egy GTi-re a bontóban, ne hagyja ott a műszerfalát sem (a képen egy Peugeot GTi műszerfala látható, ennek kissé más a kinézete, de teljesen kompatibilis a BX műszerfalával). Ha a bontósok megengedik, még ki is próbálhatja, hogy működik-e. Akár bent a GTi-ben, ha még egyben van, vagy a saját autójában. Némi gyakorlattal a műszerfalat kevesebb mint tíz perc alatt kiszerelheti (akár odamehet kiszerelt csavarokkal is), tegye be a GTi műszerfalát, és nézze meg, hogy minden működik-e. Néhány kiégett izzó nem katasztrófa, apróbb karcolások, vagy elszíneződések könnyen javíthatók, mikor majd a két műszerfalból egyet készít. A sebességmérőnek, fordulatszámmérőnek és a négy sarkon lévő műszereknek azonban működniük kell. Némelyiket kicserélheti a meglévő műszerfalában levőkkel, persze csak azokat, amelyek abban is megvoltak. Ehhez teljesen szét kell szedni a műszeregységet, ami nem a legegyszerűbb feladat, ha azonban például a korábbi fordulatszámmérőjét szeretné továbbra is használni, kénytelen lesz rászánnia magát. Ez azért nagyon megfontolandó dolog, mert ha a tiltott fordulatszám-tartományt jelző piros zóna nem passzol a motorhoz, valahol egy kevésbé figyelmes ember (például egy szervizben) túlpörgetheti a motort. Célszerű tehát az eredeti fordulatszámmérőt visszatenni.

Egyes részegységek (például az olajszintjelző késleltető modulja) annyira különböznek elektronikailag is, hogy azokat amúgy sem lehet a panelek között cserélgetni.

Dízelautóknál is egyet kell készítenie a két panelből, mert a fordulatszámmérő nem kompatíbilis. Ne felejtse el kivenni a sárga jelzőlámpa izzóját, mert az hibás működést okozhat a műszernél.

Egy ideig Jensszel azon gondolkodtunk, hogy meg lehetne takarítani a GTi-panel beszerzését, ha az olajszintjelző-olajnyomásmérő műszer második üzemmódját használnánk, amelyik a TRI/TRS modelleken semmit nem csinál indítás után. De, sajnos, annyira nem csinál semmit, hogy a szükséges áramkörök és csatlakozók sincsenek rajta a TRI/TRS műszeregységén, szóval, ez nem oldható meg másként.

A szenzor beszerelése

Először is, hideg motornál kezdjen neki a szerelésnek. Nem szükséges leereszteni a hűtőfolyadékot, ha úgy tesz, ahogy leírjuk, csak egy nagyon kevés hűtőfolyadék fog kárba veszni.

Ki kell szerelnie az elosztót, hogy helyet csináljon a szereléshez. Javasoljuk, hogy vegyen egy új O-gyűrűt az elosztóhoz. Ha erős olajfolyást tapasztal az elosztóház tövében, akkor ne is töprengjen rajta, hanem vegyen új tömítést, úgyse kerül többe, mint egy hamburger…

Csatlakoztassa le az elosztófedelet, húzza ki a gyertyakábeleket a fejből (jelölje meg, hogy melyiket honnan húzta ki). Mielőtt kiveszi az elosztófejet, jelölje össze a hengerfejjel, hogy visszaszereléskor ugyanoda tehesse vissza. Tisztítsa meg az elosztófej felfogatási pontját, csavarja ki a csavart, és vegye le az elosztót. Készüljön fel arra, hogy pár csepp olaj ki fog jönni a lyukon, egy ronggyal megelőzheti, hogy szétfolyjon.

Keresse meg a kék csatlakozójú kapcsolót. Meggyőződhet arról, hogy a megfelelő kapcsolót szereli ki, ha a vezetékét egy szabad fémfelülethez érinti, és a műszerfalon a sárga lámpa gyullad ki, akkor a megfelelőt találta meg; a másik kapcsolóhoz ne nyúljon. Tisztítsa meg a kapcsoló környékét, majd lazítsa meg egy 16-os kulccsal, de még ne vegye ki. Tartsa az új szenzort a kezében, a kapcsolót utolsó menetein csavarja ki kézzel, és a lyukat fogja be az egyik ujjával. Gyorsan tegye be az új szenzort a helyére. Ha ügyes, csak pár csepp hűtőfolyadék távozik a lyukon keresztül. Ne húzza túl a szenzort. Csatlakoztassa vissza a vezetéket.

Szerelje vissza az elosztót (csak egy irányban lehet feltenni, nem lehet rosszul). Tegyen fel új O-gyűrűt, ha cserélni akarja. A jelölésnek megfelelően szerelje vissza, és húzza meg a csavarokat. Ha lehetséges, ellenőrizze az előgyújtást.

Ellenőrizze és töltse fel a hiányzó hűtőfolyadékot, ha szükséges.

A műszeregység cseréje

Először is némi figyelmeztetés. A következő leírás a saját autómon és a Haynes kézikönyvön alapszik. Tudomásom szerint a Citroën és a Peugeot GTi műszerfalak azonosak (Veglia gyártmány, 7/19/xx_22 k 6V cikkszámúak, a sebességmérő alsó éléhez közel nyomtatva, az xx lehet bármi), legalábbis működésükben, mert némi esztétikai különbség van közöttük a jelölésekben és a számokban, de mielőtt bármilyen szerelési munkához hozzálát, multiméterrel vagy tesztlámpákkal győződjön meg arról, hogy az öné is ugyanúgy működik.

Szerelje ki a műszerfalat.

Csatlakoztassa a GTi műszeregységét (most még ne tegye vissza a műszerfalba, úgyis nemsokára ki kell újra szerelnie), és ellenőrizze, hogy minden megfelelően működik – az új műszerek kivételével, persze. Vegye ki újra, és lássuk, hogyan lehet a csatlakozásokat bekötni. Amikor a régi műszerfalat kiszerelte, találkozott egy fehér, kétérintkezős csatlakozóval, csak egy bekötött vezetékkel, a fordulatszámmérő alatt található aljzatba volt beledugva. Ez a vezeték érkezik a 105 oC-os kapcsolótól és megy a sárga jelzőlámpához (alulról a harmadik, közvetlenül a csatlakozó felett). A GTi-panelen ebben a pozícióban valószínűleg nincs is izzó, mert amúgy sem használja semmire. De ha becsavar ide egy izzót tartóstul (a panelről bármelyiket áthelyezheti ide egy próba erejéig), és ráad 9-12 V-ot a műszeregység felső élén található negyedik csatlakozó 5-ös érintkezőjére, valamint földeli az említett kis csatlakozó alsó lábát, a lámpának ki kell gyulladnia. Persze, csak elölről láthatja, hátulról nem.

A hőfokmérő ettől a csatlakozótól balra található, mindhárom csatlakozója csavarokkal van rögzítve az áramköri laphoz. A jobb oldali, a csatlakozóhoz legközelebb eső fogadja a szenzortól érkező jelet, a felső szélen található legelső csatlakozó 6-os lábán keresztül (könnyen végigkísérheti az áramköri lapon a bekötést). Ezt a két áramkört kell valahogy összekötnünk. Három, a gyakorlatban egyenértékű megoldást javaslunk:

Első megoldás: fogasson egy forrfüllel ellátott csatlakozó vezetéket a műszer jobb oldali rögzítőcsavarja alá. A vezeték másik végét az izzótartó jobb oldali csatlakozó felületéhez kell forrasztani (a lehető legkisebb hőbevitellel forrasszon, nehogy megsértse a műanyagot, de a helyén forrassza meg, mert leszerelni még nehezebb lenne). Ez a megoldás jár a lehető legkisebb átalakítással, hiszen csak a GTi paneljét módosította, szükség esetén bármikor visszaszerelheti az eredeti műszeregységet.

Második megoldás: ha nem bízik a forrasztási tudásában, vagy csak nem akar kísérletezni, vágja le a fehér csatlakozót a vezeték végéről, és ide forrasszon vagy zömítsen egy forrfület, és azt csatlakoztassa a műszer jobboldali rögzítőcsavarja alá. Ez a legegyszerűbb megoldás.

Harmadik megoldás: szerezzen egy új felső csatlakozót bontóból (bármelyiket a három közül), emelje ki belőle bármelyik érintkezőrugót, forrassza a fehér csatlakozóba menő kábel végére (miután ezt a csatlakozót levágta), és az érintkezőrugót pattintsa be a 10-lábú fehér csatlakozó 6. pozíciójába. Ezzel pontosan ugyanazt az elrendezést hozzuk létre, mint amelyik a GTi-ben gyárilag van

Végül szerelje vissza a panelt, és rakja össze a műszerfalat. A sebességmérő kábelét egyszerűen nyomja bele a műszer csatlakozójába (zsírozza meg előbb alaposan, a kenés hiánya miatt elkopó spirálok ugráló mutatóhoz vezetnek).

Hogyan tovább?

A műszerfalon van két további, használaton kívüli műszer: az olajnyomásmérő és az olajhőmérséklet-mérő. A kisebb modelleken ezekhez nincs előkészített kábelezés, de ez nem okozhat gondot, csak két vezeték, amelyek az olajnyomás-kapcsolóéval együtt haladnak keresztül a tűzfalon, az akku alatt, keresztezve a tengelykapcsoló huzalát, bemenve a beömlőtorok alá.

Az olajnyomás visszajelzőjének kapcsolója az olajszűrő felett van, a motor mellső oldalán. Tőle kicsit feljebb és jobbra talál egy csavart: ez a nyomásjeladó helye. Csavarja ki a csavart (álló motornál nincs olajnyomás, tehát nem fog olaj kifolyni), és csavarja be a szenzort. Elég rosszul hozzáférhető helyen van (hacsak le nem szereli a generátort, vagy a szívócsövet), de megoldható a beszerelése más elemek leszerelése nélkül is. Egyik kezével nyúljon le a szívócső felől, a másikkal a hűtő felől, az útban lévő tömlőket tolja félre. Ha úgyis olajat cserél, időzítse akkorra a szerelést, akkor ugyanis alulról is el lehet érni a kérdéses pontot. Ugye, nem szükséges mondani, hogy csak hideg motornál próbálkozzon…?

Az olajhőfok-jeladó az olajteknő szélébe van becsavarva a GTi-n. Az én TRI-men például nem is találtam meg a hozzávaló lyukat, itt tehát a karter cseréje nélkül nem oldható meg.

Ha ezeket a műszereket is beköti, akkor a fent említett harmadik megoldás szerint járjon el (további érintkezőrugók beszerelése a felső csatlakozóba), az a legjobb. A hűtőfolyadékhőmérséklet-jeladó jele a 6., az olajnyomásé a 2., az olajhőfoké pedig a 7. érintkezőn érkezik be.

De nekem I. szériás BX-em van!

Catalin ezt írta: „Nekem egy ’86-os BX 19 GT-m van, még a Lego-műszerfalas. Rövid nézegetés után észrevettem, hogy nagyon könnyű kiegészítő műszereket beszerelni. Csak találni kell egy megfelelő szenzort és műszert egy másik autóból. A VW Golf GTi, Audi 80 GTE vagy hasonlók kerek műszerei könnyen beszerezhetők. A műszereket a szenzorukkal együtt kell megvenni, mert különbözhetnek az ellenállások, és akkor hibás értéket mutatna. Lehet, hogy a szenzorokra új menetet kell vágni. Az eredeti menet M14×1,25. A beszerelés után győződjön meg arról, hogy nem szivárog (használhat speciális tömítést is).

Készítettem egy műanyag dobozt (7×7×10cm), és felcsavaroztam a a kormányoszlop bal oldalára, a műszerfal alá. A kábelezés nagyon egyszerű, csak három kábel kell, a pozitív betáp, a jeladóé és a föld. Ugyanilyen dobozt tettem a jobb oldalra is, a gyújtáskulcs mögé. Mivel a régi motoron nincs helye az olajnyomás-jeladónak, szükségem volt egy réz adapterre, amelybe a nyomáskapcsolót és a szondát egyaránt bele lehet csavarni.”