A túlmelegedés okának megkeresése

Ellenőrizze a hűtőfolyadék szintjét hideg motornál. Ha alacsony és valahol szivárog a folyadék, már meg is van a probléma oka. Ha nem, akkor kezdje az első és a negyedik biztosíték ellenőrzésével a II. sorozatú modelleken, az ötödikkel az I. sorozatú BX-eken. Ha a biztosítékot hibátlannak találta, tegye az ujját a biztosítékok mögötti bal szélső relére, és adja rá a gyújtást (de ne indítsa el a motort): a relének kattannia kell. Ha nem kapcsol, cserélje ki. Ha elektromos ablakemelője van, akkor a balról a második vagy jobbról a második relé ugyanilyen, gyors helyszíni javításként ezekkel is kicserélheti.

14-es motorok: A ventilátor hőgombája a hűtő jobb alsó részébe van becsavarva. Két kék kábel vezet hozzá, az egyik a reléről érkező tápellátás (mályvaszínű gallérral), a másik pedig a ventilátorra megy (sárga gallérral). Zárja rövidre a két kivezetést, és ha a ventilátor nem indul el, ellenőrizze a ventilátortól a föld felé induló vezetéket, illetve magát a földelést az akkumulátor mögött.

16 és 19-es motorok: A ventilátor hőgombája a hűtő jobb alsó részébe van becsavarva. Ez kettős kapcsoló, három kék vezetékkel: a földnek barna gallérja van, a kis sebességhez tartozó kivezetésnek sárga, a nagyobbhoz tartozónak pedig egyáltalán nincs. Érintse össze a barna és a sárga jelölésű vezetéket, ekkor a ventilátornak lassan, ha a a barnát a jelöletlenhez érinti, akkor pedig gyorsan kell forognia. Ha egyik fokozatban sem megy, akkor ellenőrizze a földelést: érintse a megfelelő (sárga vagy jelöletlen) kábelt a karosszéria egy festetlen fém részéhez a barna jelölésű vezeték helyett. Ha csak az alacsony fordulatszám nem működik, akkor a jobb oldalon a lámpa mögött található előtét-ellenállás (alumíniumhenger három csatlakozóval a végén) lehet hibás.

Légkondicionálóval: Ezeknek a modelleknek két hűtőventilátoruk van. Alacsony fordulatszámon a két ventilátor sorbakötve üzemel, mindkettőnek mennie kell (és a sorbakötés miatt ha az egyik is elromlik, a másik sem megy). Nagy fordulatszámon az egyik ventilátor állandóan megy, a másikat a légkondicionálóval együtt kapcsolódik be. A hőgomba megegyezik a 16-os és 19-es motorokéval, a zöld kábel a nagy fordulathoz, az egyik kék az alacsony fordulathoz tartozik (a másik kék vezeték a föld). A magas fordulatszám ellenőrzéséhez érintse a zöld kábelt a karosszéria egy festetlen fémrészéhez bekapcsolt légkondicionáló mellett, ekkor mindkét ventilátornak nagy fordulatszámmal kell pörögnie, kikapcsolt légkondicionáló nélkül viszont csak az egyiknek. A kis fordulatszám ellenőrzéséhez a kék kábelt érintse a földhöz (ha nem történik semmi, próbálja a másik kéket): mindkét ventilátornak lassan kell pörögnie. Miután a lassú fordulatszám a sorbakötés eredményeképpen jön létre, ezeknél a modelleknél nincs előtét-ellenállás.

Bár tényleges kapcsolási rajzon eddig nem találtuk meg, néhány 16-os és dízel modellnél a 14-es motorhoz hasonló a hűtőventilátor kapcsolása, a kapcsoló a relé és a ventilátor közé van bekötve, nem a ventilátor és a föld közé. Ezt ellenőrizze, mielőtt bármit is a földre köt!

Ha az előtét-ellenállás hibás vagy hiányzik, cserélje ki mielőbb. Egyszerű ellenőrizni, hogy működik-e: egy városi menet után tapintsa meg a kezével, éreznie kell, hogy meleg (de vigyázzon, forró is lehet!). Első pillanatra úgy tűnhet, hogy az előtét-ellenállás nem túl fontos (ha a ventilátor nem indul el 88 °C fokon, majd elindul 92 °C-n, a motor nem fog túlmelegedni, miért kellene aggódni?), de mégis fontos része a rendszernek. A ventilátor álló helyzetből nagy fordulatszámmal történő indítása lényegesen nagyobb áramerősséget igényel, mintha alacsony fordulatról váltana gyorsra. Azért indul tehát először kis fordulattal, majd vált gyorsra, hogy csökkentse a hőgomba terhelését. Ha az ellenállás nem működik, a hőgomba terhelése lényegesen magasabb lesz, és az elhasználódása éppen abban nyilvánul meg, hogy egyre magasabb hőfokon kapcsol csak, előbb-utóbb elérve azt a pontot, amikor a motor túlmelegszik anélkül, hogy a ventilátor akár egyszer elindult volna.

Ha a ventilátor(ok) megfelelően működnek, ellenőrizze a hőgombát. A legprecízebb eljárás, ha kiszereli, és úgy ellenőrzi, de elvégezhet egy egyszerű, mégis elégséges tesztet beszerelt állapotban is. Hideg motornál ellenőrizze a hűtőfolyadék szintjét, majd indítsa el a motort, és járassa magasabb fordulatszámon (könnyebb lesz, ha valaki segítségét kéri). Ahogy a motor bemelegszik, a hűtő még egy darabig hideg marad (tapintsa meg a termosztát és a hűtő közötti gumitömlőt, valamint a hűtőt a bal oldalon a kezével; amíg a termosztát zárva van, a hűtőfolyadék nem áramlik, és ezért nem is melegszik fel). Ha a hőmérséklet eléri a 80 °C-ot, a motor tovább melegszik, de a csövön vagy a hűtőn nem érezni a melegedést, ez annak a jele, hogy a termosztát nem nyit ki: ki kell cserélni.

Ha a motor hőmérséklete gyorsabban emelkedik a normálisnál, nyissa ki a fűtéscsapot az utastérben, és kapcsolja be a szellőzőventilátort maximumra. Ha úgy érzi, hogy a befújt levegő lényegesen hidegebb, mint ahogy a motor hőmérséklete alapján várná, a hűtőközeg valószínűleg nem áramlik megfelelően vagy a vízpumpát hajtó szíj, vagy maga a vízpumpa hibájából.

Ha a termosztát megfelelően kinyit, figyeljen alaposan. Ha a hőmérséklet tovább emelkedik, a ventilátornak be kell kapcsolnia, 14-es motoroknál 90 °C felett, 16/19-es motornál már 90 °C alatt, de csak alacsony sebességen. Ez utóbbi motornál most kösse ki az előtét-ellenállást, így a ventilátor megáll, a hőmérséklet pedig tovább emelkedik. 90 °C felett a ventilátornak gyors fordulaton kapcsol be ismét. Ha ez megtörténik, (illetve, ha 14-es motornál 90 °C felett bekapcsolt a ventilátor), állítsa le a motort, hiszen minden rendben van. Ne felejtse el visszakötni az előtét-ellenállást!

Ha a ventilátor nem kapcsol be, a hőgombában lehet a hiba. A jelzőlámpa (a villogó, vagy sárga előjelző lámpa a műszer nélküli modelleknél) jóval a ventilátor bekapcsolási hőmérséklete felett kezd világítani. Ha a ventilátor nem indult el egyszer sem, mire a lámpa kigyulladt, a hőgomba biztosan hibás. Mondja meg a segítőjének, hogy azonnal állítsa le a motort, amint a visszajelző kigyullad a műszerfalon, nehogy megint túlhevítse.

Ha minden megfelelően működik, és a motor mégis túlmelegszik, a hűtőt kell megvizsgálni. Meleg motornál tapogassa meg több ponton is, hogy van-e hideg rész. Ha talál, szerelje ki a hűtőt, és próbálja meg kimosni, csapvizet engedve a hűtőbe. Fordított áramlási irányban (az aljától a teteje felé), hűtőtisztító-folyadékkal (például Holts Radflush vagy Speedflush) eltávolíthatja a lerakódásokat. Ha ez sem segít, akkor egy hűtőspecialistához kell elvinnie, vagy ki kell cserélnie egy újra, esetleg felújítottra.

Ha a BX-én csak egy visszajelző lámpa van műszer helyett (a legtöbb modellen nincs műszer), ugyanígy járjon el: ellenőrizze a termosztátot, majd várja meg míg bekapcsol a ventilátor. Folyamatosan figyelje a lámpát, ha a ventilátor nem kapcsol be még a lámpa jelzése előtt, akkor a hőgombát ki kell cserélni.

Helyszíni gyorsjavítások

  • Ha a vízpumpa a hibás, nincs szerencséje. Vontassa az autót egy szakműhelybe, vagy cserélje ki maga a vízpumpát.
  • Ha a vízpumpa hajtószíja. Ha tartalékszíj nélkül indult el otthonról, akkor próbáljon meg találni valamilyen helyettesítő megoldást a benzinkutakon, de cserélje ki a rendes szíjra az első adandó alkalommal.
  • Ha a termosztát hibás, szerelje ki a termosztát belsejét, így a vízkör állandóan nyitva lesz. Ugyan így sokkal nehezebben éri el a motor az üzemi hőfokot, különösen hideg időben, de biztonságosan el tud jutni egy szervizig.
  • Ha a hőgomba hibás, kösse össze a kábeleket, hogy a ventilátor folyamatosan üzemeljen magas fordulatszámon. Ezután a ventilátort ki- és be tudja kapcsolni a bal szélső relé vagy az 5. (I. széria) ill. 4. (II. széria) biztosíték kivételével és betételével. Autópályán és országúton nincs szükség a ventilátorra, városban igen. A motor túlhűtése is problémát okozhat, kerülje el.
  • Ha a hűtő, vagy a ventilátor, országúton közlekedjen, ha lehetséges. Városban figyelje a műszert vagy a visszajelzőt, és állítsa le a motort, ha túlmelegszik. Tartson néhány liter desztillált vizet az autóban, és kicsit az is segíthet, ha leszereli a hűtő előtti műanyag rácsot.
  • Ha az előtét-ellenállás, biztonságosan hazaautózhat, de mielőbb cserélje ki, hogy a hőgomba minél rövidebb ideig kapjon nagy terhelést.
  • Ha a hűtőventilátor reléje, cserélje ki a relét az elektromos ablakok egyik reléjével, amennyiben van ilyen az autóban. Használjon Bosch-rendszerű relét, és figyeljen arra, hogy a ventilátorok áramfelvétele elég magas.
  • Ha a hűtőfolyadék szivárog: ha csak egy kis lyuk, kis odafigyeléssel eljuthat a szervizig. A hűtőfolyadék normál esetben nyomás alatt van, nagyon kis lyukon is elfolyhat az összes folyadék. Leveheti a hűtősapkát (várja meg előtte, míg kihűl a motor), és így is mehet a szervizig. Nagyobb mennyiségű desztillált vizet tartson magánál, óvatosan vezessen, és folyamatosan figyelje a hőmérsékletjelzőt. Ha a hűtővízszint csökken, kürülhet a hűtő azon része, ahol a hőgomba van, és nem tudja bekapcsolni a ventilátort. Kösse össze a gomba kábeleit, hogy folyamatosan menjen a ventilátor (később bármikor kikapcsolhatja a relé eltávolításával, ha télen, vagy autópályán haladna). Azonnal állítsa meg a motort, ha túlmelegedne, és töltse fel a hűtőrendszert, ha kihűlt. Ha egyik tömlőn van a lyuk, azt ideiglenesen hűtőtömlő-javítókészlettel javíthatja meg.