Szivárgó fűtőtest

Ha a kárpit folyamatosan nedves a lábtérnél, és a hűtőfolyadék állandóan fogy, akkor biztos, hogy a fűtőradiátor ereszt. Két cső megy keresztül a tűzfalon a motor mögött a jobb oldalon. Nézzen be az alsó takaróelem mögé az utastérben, a csövek keresztülmennek egy fekete dobozon: ez a szelepen, amelyet a középkonzolon levő forgatógombokkal állít. Ha a szelepet kinyitja, a hűtőfolyadék keresztüláramlik a fűtőtesten, hogy felmelegítse az átfújt levegőt.

A fűtőtest meglehetősen hasonló a hűtőhöz, csak éppen kisebb. A lehetséges hibái is nagyon hasonlók. A kis lyukakat be lehet forrasztani vagy ragasztani speciális réztartalmú ragasztóanyaggal, a műanyag részeket meg lehet ragasztani epoxiragasztóval. A fém hűtő és a műanyag fejrész (a két sárgás csővel) el tud válni egymástól, és szivároghat. Ezeket össze lehet ragasztani; tisztítsa meg gondosan a felületeket, szárítsa meg és a fürdőszobákban használt szerelőszilikonnal ragassza össze (az átlátszó általában erősebb, mint az esztétikai célokat szolgáló színezett). Mindenesetre sokkal jobb szétszedni és a hibás ponton megjavítani, mint hűtőtömítő adalékot tenni a rendszerbe, amelyek ott is dugulásokat okozhatnak a rendszerben, ahol nem kellene.

Természetesen ki is cserélheti a fűtőtestet, akár bontottra is. Persze, ki tudja, hogy a bontott jobb állapotban van-e, mint a kiszerelt fűtőtest? A két végein szivacsszerű anyag van ráragasztva, ha ez ragacsossá válik, és könnyen lejön, akkor a fűtőtest elég öreg. Ha a borítás egyben van, ha nem lát rozsdanyomokat vagy hűtőfolyadék lerakódását, ha a fém- és a műanyagrészek nem válnak el könnyedén egymástól, és ha mindent rendben talál, akkor remélhetőleg szerencséje van. Azért töltse fel vízzel, és nézze meg, hogy nem szivárog-e valahol.

A cseréhez le kell engednie a hűtőfolyadékot (természetesen hideg motornál). Helyezzen egy edényt (a teljes mennyiség legalább 7,5 liter!) a hűtő alá, és lazítsa meg az alsó tömlő bilincsét. Vegye le a hűtő sapkáját. Ahogy a hűtőfolyadék elkezd kifolyni, vegye ki a légtelenítő csavarokat: az egyiket a hűtő tetejéből a töltőnyílással ellentétes oldalról, a másikat BX 16/19 esetén a termosztát előtt, a harmadikat a motor mögött (régebbi 14-es motoroknál a légtelenítő kamrából induló csövön van, régebbi 19/16 motoroknál a tűzfalon keresztül visszatérő csövön, a motor jobb oldala mögött, az újabb 16/19 motoroknál, a GTi-t is beleértve, a motor mögött átvezető cső közepén).

Jobbkormányos autóknál le kell venni a kormányoszlop alsó és felső takarólemezét, ki kell csavarni a kormányoszlop rögzítő csavarjait, leszerelni a kormányoszlop alsó csatlakozását, és eltávolítani el a felső kormányoszlopot. Balkormányos autóknál csak a kesztyűtartókat kell kiszerelni.

Helyezzen egy kisebb edényt és rongyokat a csövek alá. Csavarja ki a csapot rögzítő négy csavart, a fűtőradiátort a házba rögzítő két csavar, és alulról azt az egyet, amelyik a csapot a házhoz fogja. Feszítse szét a sárga panel körül található tartópöcköket. Óvatosan húzza ki a fűtőtestet; amint hozzáfér, inkább magát az egységet húzza, mint a sárga csöveket. Ha bármelyik vezérlőelem útban van, szerelje szét. Mikor beszereli az új fűtőtestet (vagy a régi javítottat), kicsit küzdenie kell, hogy a sárga csövek csatlakozóit be tudja tenni a csap felett – a Haynes azt tanácsolja, hogy szerelje le a csöveket, a csap és a vezérlőkábel oldásával, de én ezek nélkül is be tudtam szerelni a fűtőtestet.

A hűtőrendszer újratöltéséhez kösse vissza a hűtőbe az alsó csövet, tekerje a fűtést a legmelegebb állásba, és töltse fel az évszaknak megfelelő desztillált víz-fagyálló keverékkel a töltőnyíláson keresztül. 6 liter (BX 14) vagy 6,5 liter (BX 16/19) után lassítson a betöltés sebességén, és figyelje a légtelenítő lyukakat. Ahogy a hűtővíz bármelyiken elkezd kifolyni, tekerje be a csavarját. Töltse fel a rendszert így a normál szintig, majd indítsa be a motort, s várja meg, amíg bemelegszik, és egyszer bekapcsol, majd kikapcsol a hűtőventilátor. Állítsa le a motort, várja meg, míg kihűl, és ellenőrizze újra a hűtővíz szintjét.