Elnevezéstan

A BX nevének megértéséhez a múltban kell keresnünk a megoldást. A legendás CX a légellenállási tényező francia megnevezéséről (cx) kapta a nevét, a korában példátlanul kitűnő aerodinamikája miatt. Amikor a GS/GSA utódját bevezették a piacra (amelyet az elődje, a DS, az első és leghíresebb hidropneumatikus Citroën franciául istennőt jelentő neve (Déesse) után neveztek el, habár volt közben egy másik modellváltozat is, az ID, ennek kiejtett szava sokféle magyar jelentéssel bír: fogalom, eszme, ötlet, gondolat), úgy kapta nevét, hogy a CX második betűje megmaradt, de az első betűvel visszaléptek egyet az ábécében, hogy ezzel is jelezzék az alacsonyabb kategóriát.

Hasonló logikával jártak el egyébként az AX esetén is, a Citroën legkisebb kategóriájánál. A teljesség kedvéért: az első kis Citroën, a Kacsa hivatalos neve 2CV, jelentése Deux Chevaux, vagyis két ló. A CV (Cheveaux Vapeur, vagyis gőzló) a francia adóhivatal kategóriabesorolását jelentik, teljesítmény, sebességfokozatok száma és néhány más tényező alapján osztályozva az autókat.

A Citroën megtartotta az X betűt későbbi modelljein is, így például a ZX-en (a Z nyilvánvalóan az ábécé utolsó betűjeként szerepel itt), az XM-en (ez a Maserati motorral szerelt sportos változatra, az SM-re, a Série Maseratira utal), a Saxón (itt a két középső betű maradt az AX), a Xantián (görög szó, jelentése: gyönyörű) és utoljára a Xsarán.

A BX-nek igen sok változata létezik. Három benzinmotorral (1360, 1580 [két fő változatban], és 1905 cm³-es [három fő változatban]), és három dízelmotorral (1769 cm³-es szívó- és turbódízel, és 1905 cm³-es szívódízel) gyártották. A legtöbb változat kapható volt ötajtós és kombi kivitelben egyaránt. A következő táblázatban összefoglaltuk a főbb modelleket (a valóságban a speciális sorozatokkal együtt háromszáznál is többre rúgott a változatok száma).

Date BX, BX 14
(1360 ccm)
BX 16
(1580 ccm)
BX 19
(1905 ccm)
BX Diesel
(1769/1905 ccm)
October 1982 E, RE RS, TRS    
September 1983       19 D, RD
March 1984        
October 1984 Leader Break/Estate GT    
July 1985         17 D, RD
August 1986     TRS, TRI GTi  
July 1987       GTi 16V  
February 1988         TRD, turbo
Summer 1989 TE, TGE TGS, TZS TZS 4x4 TGD, TZD
March 1990     TZi    
Late 1992   TXi      

Az első, 1360 cm³-es változat neve egyszerűen csak BX volt, de ahogy megjelentek a különböző motorváltozatok és felszereltségi szintek, a Citroën ennél összetettebb megnevezési rendszert vezetett be (részben ezt használták a CX-nél is):

  

A típusjel közepén álló szám a motor lökettérfogatára utal (14=1360 cm³, 15/16=1580 cm³, 17=1769 cm³, 19=1905 cm³; volt néhány BX 10-es és BX 11-es változat is, nagyon kis szériában). A típusjel végén álló betűk jelentése a következő:

Trim levels

T
(from 1989)
  Basic trim level*
R Riche
Rich
Second trim level: split rear seat, rear window washer/wiper.*
TR
TG
(from 1989)
Très Riche
Very Rich
Middle trim level: two/four electric windows, tweed seats, plastic C-pillar window, etc.*
TX (UK only) Extra High trim level: electric front windows and sunroof, split rear seat, velour upholstery, etc.*
TZ Last letter of alphabet Highest trim level: four electric windows and mirrors, velour upholstery, front foglights, remote controlled central locking, etc.*
* As there are much more optional accessories than designated trim levels, Citroën did not always use them consequently. Some models may have more or less gadgets than shown in the table.
Engine variations
E Économique
Economic
Denotes the smaller, 1360 ccm engine. Also used to denote the detuned 1580 ccm engine.
S Sportive
Sport
Denotes the stronger, 1580 ccm engine.
GT Gran Turismo Denotes the strongest, 1905 ccm engine.
I Fuel injected Denotes all fuel injected petrol engines.
D Diesel Denotes all diesel engines. Turbo diesels carry the word turbo on the badge.

A különféle típusjeleket ezekből a betűkből állították össze. Ennek alapján például a BX 14 E/TE, 14 RE, 14 TRE/TGE és 14 TZE elnevezéseket már könnyedén meg tudjuk fejteni. A benzinbefecskendezős modellek megjelenésével a Citroën változtatott egy kicsit a rendszeren, ezek a modellek a BX 14i, 14i TE és 14i TGE nevet kapták (holott igazából a 14 I, 14 TI vagy 14 TGI lett volna logikus).

A középső motorral szerelt változatok a BX 16 RS és 16 TRS névvel indultak, de később mindkét irányba kibővítették a választékot: 16 S, 16 TS, 16 TGS és 16 TZS. A benzinbefecskendezős modellek megnevezése BX 16 TRI, 16 TGI és TZI lett. A BX 16 TXS és TXI autókat csak Nagy-Britanniában árulták. Amikor ebből a motorból kisebb teljesítményű változatot készítettek, ennek megjelölésére kölcsönvették a kisebb motorok E betűjelét: BX 16 RE (egyes piacokon 15 RE, 15 TRE és 15 TGE). Ennek benzinbefecskendezős, erősebb változatát néhány helyen 16 GTi néven árulták.

A legnagyobb, 1905 cm³-es motorú változat BX 19 GT néven indult, eltérve az említett szabályos elnevezési rendszertől, ragaszkodva az autógyártók azon régi hagyományához, hogy a legerősebb modelleket Gran Turismo névre keresztelik. Az új, benzinbefecskendezéses legerősebb motor (a GTi) 1986-os megjelenésekor azonban a Citroën a többi 19-es modelljénél visszatért a jól bevált rendszerhez: BX 19 TRS, 19 TGS (karburátoros) és 19 TRI (benzinbefecskendezős). A leggazdagabb felszereltségi szint a 19 TZS és 19 TZI volt (valójában a GTi és a TRI/TZI modellek motorikusan megegyeztek, csak a GTi rugózás valamivel keményebb, sportosabb volt, és voltak apróbb eltérések az extrákban is). Ahogy szokás, a legnagyobb motorral már automatikusan együtt járt a magasabb felszereltség, vagyis a BX 19 S/TS/RS sosem létezett, bár Ausztriában kapható volt egy 19 RI. A GTi megtartotta a nevét a 16 szelepes változat bevezetésével is, ennek GTi 16v lett a típusjele.

A dízelváltozatok is illeszkednek ebbe a rendszerbe: D, TD és RD az alacsonyabb felszereltségnél, TRD (Nagy-Britanniában DTR, hogy elkerüljék a kellemetlen hasonlóságot a turd (ürülék) szóval), TGD a magasabb felszereltség szintjén, és TZD a legmagasabbaknál. A turbódízeleken külön megjelent a turbo felirat is. Nagy-Britanniában használták az X betűjelet is: BX 17 TXD turbo.

Sok speciális, csak korlátozott számban kiadott változat létezett, ezek mindegyikének további megnevezése is volt: Athena, Cannes, Classic, Digit, Elegance, Halley, Hurricane, Image, Leader, Millesime, Pallas, Prestige, Preview, Selection, Sport, Tecnic és sok-sok további. Néhány ezek közül nem is volt olyan korlátozott darbszámú: közel 16 000 Leadert, 7500 Sportot (kétkarburátoros nagyteljesítményű változat) gyártottak, és a Millesime, Image, Prestige neveket visszatérően használták több modellhez is a gyártásuk évei alatt.