Elnevezéstan
A BX nevének megértéséhez a múltban kell keresnünk a megoldást. A legendás CX a légellenállási tényező francia megnevezéséről (cx) kapta a nevét, a korában példátlanul kitűnő aerodinamikája miatt. Amikor a GS/GSA utódját bevezették a piacra (amelyet az elődje, a DS, az első és leghíresebb hidropneumatikus Citroën franciául istennőt jelentő neve (Déesse) után neveztek el, habár volt közben egy másik modellváltozat is, az ID, ennek kiejtett szava sokféle magyar jelentéssel bír: fogalom, eszme, ötlet, gondolat), úgy kapta nevét, hogy a CX második betűje megmaradt, de az első betűvel visszaléptek egyet az ábécében, hogy ezzel is jelezzék az alacsonyabb kategóriát.
Hasonló logikával jártak el egyébként az AX esetén is, a Citroën legkisebb kategóriájánál. A teljesség kedvéért: az első kis Citroën, a Kacsa hivatalos neve 2CV, jelentése Deux Chevaux, vagyis két ló. A CV (Cheveaux Vapeur, vagyis gőzló) a francia adóhivatal kategóriabesorolását jelentik, teljesítmény, sebességfokozatok száma és néhány más tényező alapján osztályozva az autókat.
A Citroën megtartotta az X betűt későbbi modelljein is, így például a ZX-en (a Z nyilvánvalóan az ábécé utolsó betűjeként szerepel itt), az XM-en (ez a Maserati motorral szerelt sportos változatra, az SM-re, a Série Maseratira utal), a Saxón (itt a két középső betű maradt az AX), a Xantián (görög szó, jelentése: gyönyörű) és utoljára a Xsarán.
A BX-nek igen sok változata létezik. Három benzinmotorral (1360, 1580 [két fő változatban], és 1905 cm³-es [három fő változatban]), és három dízelmotorral (1769 cm³-es szívó- és turbódízel, és 1905 cm³-es szívódízel) gyártották. A legtöbb változat kapható volt ötajtós és kombi kivitelben egyaránt. A következő táblázatban összefoglaltuk a főbb modelleket (a valóságban a speciális sorozatokkal együtt háromszáznál is többre rúgott a változatok száma).
Date | BX, BX 14 (1360 ccm) |
BX 16 (1580 ccm) |
BX 19 (1905 ccm) |
BX Diesel (1769/1905 ccm) |
|
---|---|---|---|---|---|
October 1982 | E, RE | RS, TRS | |||
September 1983 | 19 D, RD | ||||
March 1984 | |||||
October 1984 | Leader | Break/Estate | GT | ||
July 1985 | 17 D, RD | ||||
August 1986 | TRS, TRI | GTi | |||
July 1987 | GTi 16V | ||||
February 1988 | TRD, turbo | ||||
Summer 1989 | TE, TGE | TGS, TZS | TZS | 4x4 | TGD, TZD |
March 1990 | TZi | ||||
Late 1992 | TXi |
Az első, 1360 cm³-es változat neve egyszerűen csak BX volt, de ahogy megjelentek a különböző motorváltozatok és felszereltségi szintek, a Citroën ennél összetettebb megnevezési rendszert vezetett be (részben ezt használták a CX-nél is):
A típusjel közepén álló szám a motor lökettérfogatára utal (14=1360 cm³, 15/16=1580 cm³, 17=1769 cm³, 19=1905 cm³; volt néhány BX 10-es és BX 11-es változat is, nagyon kis szériában). A típusjel végén álló betűk jelentése a következő:
Trim levels | ||
---|---|---|
— T (from 1989) |
Basic trim level* | |
R | Riche Rich |
Second trim level: split rear seat, rear window washer/wiper.* |
TR TG (from 1989) |
Très Riche Very Rich |
Middle trim level: two/four electric windows, tweed seats, plastic C-pillar window, etc.* |
TX (UK only) | Extra | High trim level: electric front windows and sunroof, split rear seat, velour upholstery, etc.* |
TZ | Last letter of alphabet | Highest trim level: four electric windows and mirrors, velour upholstery, front foglights, remote controlled central locking, etc.* |
* As there are much more optional accessories than designated trim levels, Citroën did not always use them consequently. Some models may have more or less gadgets than shown in the table. | ||
Engine variations | ||
E | Économique Economic |
Denotes the smaller, 1360 ccm engine. Also used to denote the detuned 1580 ccm engine. |
S | Sportive Sport |
Denotes the stronger, 1580 ccm engine. |
GT | Gran Turismo | Denotes the strongest, 1905 ccm engine. |
I | Fuel injected | Denotes all fuel injected petrol engines. |
D | Diesel | Denotes all diesel engines. Turbo diesels carry the word turbo on the badge. |
A különféle típusjeleket ezekből a betűkből állították össze. Ennek alapján például a BX 14 E/TE, 14 RE, 14 TRE/TGE és 14 TZE elnevezéseket már könnyedén meg tudjuk fejteni. A benzinbefecskendezős modellek megjelenésével a Citroën változtatott egy kicsit a rendszeren, ezek a modellek a BX 14i, 14i TE és 14i TGE nevet kapták (holott igazából a 14 I, 14 TI vagy 14 TGI lett volna logikus).
A középső motorral szerelt változatok a BX 16 RS és 16 TRS névvel indultak, de később mindkét irányba kibővítették a választékot: 16 S, 16 TS, 16 TGS és 16 TZS. A benzinbefecskendezős modellek megnevezése BX 16 TRI, 16 TGI és TZI lett. A BX 16 TXS és TXI autókat csak Nagy-Britanniában árulták. Amikor ebből a motorból kisebb teljesítményű változatot készítettek, ennek megjelölésére kölcsönvették a kisebb motorok E betűjelét: BX 16 RE (egyes piacokon 15 RE, 15 TRE és 15 TGE). Ennek benzinbefecskendezős, erősebb változatát néhány helyen 16 GTi néven árulták.
A legnagyobb, 1905 cm³-es motorú változat BX 19 GT néven indult, eltérve az említett szabályos elnevezési rendszertől, ragaszkodva az autógyártók azon régi hagyományához, hogy a legerősebb modelleket Gran Turismo névre keresztelik. Az új, benzinbefecskendezéses legerősebb motor (a GTi) 1986-os megjelenésekor azonban a Citroën a többi 19-es modelljénél visszatért a jól bevált rendszerhez: BX 19 TRS, 19 TGS (karburátoros) és 19 TRI (benzinbefecskendezős). A leggazdagabb felszereltségi szint a 19 TZS és 19 TZI volt (valójában a GTi és a TRI/TZI modellek motorikusan megegyeztek, csak a GTi rugózás valamivel keményebb, sportosabb volt, és voltak apróbb eltérések az extrákban is). Ahogy szokás, a legnagyobb motorral már automatikusan együtt járt a magasabb felszereltség, vagyis a BX 19 S/TS/RS sosem létezett, bár Ausztriában kapható volt egy 19 RI. A GTi megtartotta a nevét a 16 szelepes változat bevezetésével is, ennek GTi 16v lett a típusjele.
A dízelváltozatok is illeszkednek ebbe a rendszerbe: D, TD és RD az alacsonyabb felszereltségnél, TRD (Nagy-Britanniában DTR, hogy elkerüljék a kellemetlen hasonlóságot a turd (ürülék) szóval), TGD a magasabb felszereltség szintjén, és TZD a legmagasabbaknál. A turbódízeleken külön megjelent a turbo felirat is. Nagy-Britanniában használták az X betűjelet is: BX 17 TXD turbo.
Sok speciális, csak korlátozott számban kiadott változat létezett, ezek mindegyikének további megnevezése is volt: Athena, Cannes, Classic, Digit, Elegance, Halley, Hurricane, Image, Leader, Millesime, Pallas, Prestige, Preview, Selection, Sport, Tecnic és sok-sok további. Néhány ezek közül nem is volt olyan korlátozott darbszámú: közel 16 000 Leadert, 7500 Sportot (kétkarburátoros nagyteljesítményű változat) gyártottak, és a Millesime, Image, Prestige neveket visszatérően használták több modellhez is a gyártásuk évei alatt.