Üdvözöljük!

Weboldalaink a Citroën felső-középkategóriás autójáról, a BX-ről szólnak, elsősorban olyan tulajdonosoknak, akik nem félnek némi karbantartási és szerelési munkát saját maguk elvégezni az autójukon. Bár nyilván minden ilyen tulajdonosnak van szerelési kézikönyve (mint például a Maróti—Godai Könykiadó kézikönyve vagy az angol Haynes kiadó 908-es kötete), sok kérdésről mégsincs szó ezekben a könyvekben. Bár leírják a különböző alkatrészek, ki- szét- és visszaszerelését, de gyakran hiányzanak belőlük a problémakereséshez kapcsolódó ötletek. A legtöbbször egyszerűen az alkatrészek cseréjét javasolják, pedig van jó néhány alkatrész, amelyeket kis odafigyeléssel, kézügyességgel és elhatározással meg is lehet javítani.

A legtöbb tanácsunk és ötletünk — például a befecskendező rendszerekkel, a dízelmotorokkal, olajokkal és általános karbantartással kapcsolatosak — nemcsak a BX, de más Citroën modellek esetében is jól alkalmazhatók. Ezen túlmenően egyre több a kifejezetten az XM-mel foglalkozó oldalunk is.

Megpróbáltunk összegyűjteni olyan hasznos ötleteket és tanácsokat, amelyek segíthetnek Citroën-rajongó társainknak a legtöbbet kihozni autójukból, minél kisebb karbantartási költség mellett. Azt is leírjuk, hogy miként szerelhet be csak nagyobb felszereltségű modelleken található extrákat (például vízhőfokmérő műszer, automata vezetőoldali elektromos ablak, első ködlámpa, fényszóró bekapcsolására figyelmeztető jelzés), és még olyan extrákét is, amelyek egyik BX-en sem voltak gyárilag (ablakmosó-szintjelző). Ezen túl még néhány meglévő rendszer módosítását is leírjuk (például a digitális óra megvilágításának módosítása, a kombi modellek hátsó fék- és ködlámpájának felcserélése, az irányjelző-visszakapcsoló automata kiiktatása).

Természetesen, ez a gyűjtemény sem lehet teljes, ezért kérjük, hogy ossza meg velünk az ötleteit.

Ha most vette meg BX-ét, vagy még csak gondolkodik rajta, nézze meg a Karbantartásról szóló oldalt.

Repairing the window lifter

A sharp popping sound and the door window slides (or falls) down. Nice surprise but it does happen as our cars age. The window lifter mechanism uses galvanized steel Bowden cables and these tend to rust over time, especially if the climate is rainy and wet, or the door gets damp inside for any reason.

What to do now? First of all, don't press the switches in this case. Allowing the motor to rotate will eventually jam the cables now loose, allowing them to jump from their proper guiding channels. This can lead to more extensive damage than just the snapped cable.

LEDs everywhere

A project I've been contemplating for quite some time now, and with the constant advances in LED technology, I thought the time had finally come: LEDs all around the car. Not in the external traffic lights, for sure (with one exception, I'll return to that) but inside, with the large collection (nearly a hundred, really!) of bulbs everywhere. Let's count: instrument panel, warning lights, LH and RH display, switches, A/C panel, ceiling and rear lights, gloveboox, boot, door sill courtesy, radio surround, ashtray, cigar lighters, sunvisor. Quite a lot.

The Citroën Technical Guide

Željko Nastasić and I are proud to present the Citroën Technical Guide. This book, available in PDF format (a free reader can be downloaded from Foxit Software), describes the functioning of all systems of interest in our Citroëns, from the early days of the DS until the most recent incarnation, the C5.

It is not a service manual, thus you won't find detailed circuit diagrams or repair procedures inside. Instead, it contains schematic illustrations and detailed descriptions of the various systems. It is not a mere compilation of excerpts from various books and brochures: it is a standalone guide written from ground up.

The material of the book has already been incorporated into this site, so you can also read it online.

Switches with LEDs

The XM Series 1 was born in the era of automotive bulbs. When it came to the Series 2, LEDs were already entering the scene. New switches like those on the dashboard started to come with LED illumination but earlier switches retained (and shared with other Citroëns of the time) remained with plain old bulbs in many switches of the door windows, electric seats or some center console switches. Retrofitting LEDs to these is a simple process with huge benefits: longevity (practically, eternity) of the LED, cool operation temperatures and lower power consumption are all welcome changes.

Apróbetűs rész

Minden óvintézkedést megtettem, hogy az itt közreadott információk pontosak legyenek. Ennek ellenére nem vállalhatok felelősséget az esetleges károkért és problémákért, amelyeket az itt talált adatok és információk felhasználása okoz. Mielőtt bármilyen karbantartást, szerelést vagy módosítást végez, mérlegelje annak kockázatát.

Biztosan egyetért azzal, hogy egy ilyen oldal elkészítése és karbantartása jelentős munkával jár. A legkevésbé sem szeretném azt a látszatot kelteni, hogy az összes itt található adat a saját ötletem vagy szerzeményem. Ahol tudomásom volt róla, mindenhol feltüntettem az eredeti forrást. Ha valami olyat talál, ami jogosan a szerzői jogait sérti, kérem, tájékoztasson.

Hasonlóképpen, a célom pusztán a Citroën BX-es közösség segítése volt. Éppen ezért nem is szeretnék semmilyen komoly szerzői jogi védelmet érvényesíteni az oldalon található információk felett. Can azért néhány dolog, amire szeretnék mindenkit megkérni (vagy előírni, ha így jobban tetszik): először is, ne készítsen másolatot az egész anyagról egy másik weboldalon. Az itt található adatokat folyamatosan bővítjük és fejlesztjük, és kevés értelme lenne annak, hogy az anyag számos, egymásnak akár ellentmondó változata keringjen a világhálón. Ha úgy érzi, hogy felhasználóinak az itt található információk hasznosak lehetnek, helyezzen el egy erre az oldalra mutató linket (URL: http://citroen.tramontana.co.hu, cím: Citroën BX Do-It-Yourself [With XM Pages]).