Gumiabroncsok kiválasztása

Nehéz kérdés. Függ az igényektől, a vezetési szokásoktól, és nem utolsósorban attól, hogy mennyit szán a gumiabroncsra. Sokunk véleményei szerint a Michelin gumiabroncsai azért lényegesen jobbak a többi márkánál, mert eltérő, lágyabb kialakításúak, és ez jobban illik a Citroënek rugózási rendszeréhez. Azt is észrevettem, hogy sokkal tovább tartanak mint például az ugyanannyiba kerülő Pirelli gumiabroncsok, amelyek a kocsimon a vásárláskor voltak. De mindezek mellett sok BX-es használ más gumiabroncsokat, és nem bánták meg a választásukat.

A személyes véleményem szerint, hacsak nem akarja kihasználni a más különleges, sportosabb gumiabroncsok jellemzőit, vagy más kialakítású mintázatukat száraz, vagy nedves úttesten (és ezt saját magának kell kitapasztalnia ilyen extrém körülmények között, ezeket nem lehet leírni), jobb, ha ragaszkodik a Michelinhez, már ha megengedheti magának. Ne felejtse el, hogy az olcsóbb márkák általában jóval drágábbak hosszú távon, mert sűrűbben kell újat vennie. Bár az is igaz, hogy nem egyszerre kell kifizetni, hanem részletekben…

És itt van még az örökzöld kérdés a gumiabroncsok méretéről. A magam részéről osztom Kjell T Svindland véleményét („Optika okokból szélesebb gumiabroncsokat felszerelni rossz ötlet. A Citroën mérnökei tudják, hogy miért választották ki az adott gumiméretet az adott autóhoz, és akár csak 10 mm-es szélességi eltérés ronthatja az úttartást és a stabilitást rossz útfelületeken.”), Malcolm Gray-Stephensét („A probléma a szélesebb gumikkal a rugózatlan tömeg; a szélesebb gumik nehezebbek, és ez rontja a rugózott-rugózatlan tömegek közötti arányt, rosszabb lesz a gyorsulás (tehetetlenség növekszik), rosszabb komfort (de gyorsabb reakció). És ne gondolja, hogy a nehezebb gumiabroncsok súlyát kiegyenlítheti könnyűfémfelnikkel, azok általában nemhogy nem könnyebbek, de nehezebbek, mint az acélabroncsok. A szélesebb gumik megváltoztatják a kormánygeometriát is, a gumik középvonalának helyzetét a kerékagyhoz képest. Ez például nagyobb oldalszél-érzékenységet okozhat.”), és Željko Nastasićét („A tapadás arányos a tolóerővel, az pedig arányos a keréknyomással. Csúszós úttesten a szélesebb abroncsok kisebb tapadást nyújtanak, mert kisebb a nyomásuk, nagyobb felületen oszlik meg a súly. A gumiabroncs oldalfalának magassága (kerékátmérő és felniátmérő különbsége) nagyban befolyásolja a kényelmet. A különbség szinte hihetetlen a 195/60-15-ös és a 195/65-15-ös gumiabroncsok között az XM-en; a kicsivel nagyobb oldalmagasság sokkal nagyobb menetkényelmet ad, de természetesen némileg rosszabb kezelhetőséget extrém helyzetekben (a hidraktív felfüggesztésnek köszönhető nagy sebesség mellett szűk kanyarokban hallható és a kocsiszekrény mozgásán érezhető is a hátsó kerekek oldalfalának oldalra hajlása”).

Persze, másoknak más tapasztalatai is vannak. Geir Korneliussen: „A hátsó kerékív apróbb módosításával elérhető, hogy szélesebb gumikat is feltehessünk a BX-re. 14 hüvelykes méretben a 195/60-as méret kellemes, egyenletes komfortot biztosított. Ma Enkei Sport Racing 7"×16" felniken Michelin XGTV 215/45 VR 16-os gumiabroncsokat használok. Ez a kombináció többek által irigyelt, kiemelkedően precíz kezelhetőséget és úttartást ad.”