Mobiltelefonok

Minden telefontípushoz kapható kihangosítókészlet, és a kereskedők be is szerelik, de legtöbbjük nem erőlteti meg magát különösebben, hogy megtartsa a belső tér eredeti kinézetét.

A modernebb, Bluetooth-telefonoknál és -kihangosítóknál ez ma már kevesebb gondot okoz, hiszen ilyenkor a telefon akár a zsebünkben vagy táskánkban is maradhat, de korábbi készleteknél a legkényesebb kérdés a telefontartó elhelyezése. Ízlés kérdése is, de én például ki nem állhatom a műszerfal közepén lévő telefontartót, pedig a legtöbb szervizben egyszerűen ide szerelik. Az elhelyezés, persze, nagyban függ a telefonálási szokásaiktól is, ha nagyon sűrűn használja és gyakran ön kezdeményez hívást, akkor a látóterében kell tennie a telefonnak, hogy minél kevésbé vonja el a figyelmét vezetés közben.

Én úgy találtam, hogy sokkal jobb helye van a telefonnak a kézifékkar mögötti konzolon. Ha elektromos ablak van a hátsó ajtókban is, kapcsolóik a konzol hátulján foglalnak helyet. A konzolon további kapcsolóhelyek is vannak, ezeket műanyag vakpanelek fedik. Hát a két ablakemelő-kapcsolót egymás mögé, a konzol bal oldalára áthelyezi, a jobb oldalon a három üres kapcsolóhely felett megfelelő méretű üres területet kap. Így végül a telefon a hátán fog feküdni a két ülés között, ahol ugyan kicsit nehezebb elérni, de kevésbé is zavaró. Bár az is igaz, hogy a szintállító kar mögötti tartórekeszt lényegesen nehezebb lesz használni tőle…

A rendszer többi része már nem okoz nagy fejtörést. A mikrofont szerelheti a vezetőoldali A-oszlopra is, de még jobb hely neki a tetőn lévő utastér-világításhoz, mert akkor az utas beszédét is könnyedén veszi majd a mikrofon. Szerelje le a napellenzőt és az utasoldali A-oszlop borítását (először felfelé csúsztatni, aztán kifele húzni). Szerelje a kis mikrofont a lámpa keretére (a készletek általában tartalmazzák a szükséges kétoldalas ragasztót vagy tépőzáras rögzítőcsíkot). A vezetékét a rádióantenna alatt levő kis, köralakú panel mögött bújtathatja el a tetőkárpit mögött, majd az antenna kábelével együtt vezetheti le a kesztyűtartó és a kocsi oldala között.

Néhány készletnél a hangszóró külön és a központi vezérlőmodul külön egységben foglal helyett. A hangszóró legjobb helye a felső kesztyűtartó mögött lehet. Szerelje ki a felső kesztyűtartót (két csavar az alsó részén, négy dugasz az oldalfalakon), mögötte megtalálja a szellőzés nagy, négyszögletű levegőcsatornáját (ez vezet az oldalsó szellőzőnyíláshoz). A hangszórót egyszerűen ráültetheti erre a csőre, két-három kábelkötegelővel rögzítve a helyén. A műszerfalon lévő két hangszórónyílást nem javasoljuk, egyrészt általában túl kicsi a kihangosítók hangszórójához képest, és oda amúgy is inkább a rádiója két magassugárzóját szerelje…

A különböző telefonoknak eltérő vezérlőegységük van, a Nokiának például elég kicsi és lapos. A felső kesztyűtartó kiszerelése után a bal oldalán éppen elegendő hely van az egység elhelyezéséhez. De teheti a szellőzőcsőre is a hangszóró mellé, vagy az utasoldali lábtér burkolatához is rögzítheti.

Már csak az antenna marad hátra. Fúrhatna ugyan egy lyukat a tetőn az antennának, de ugyanolyan jól működik, ha inkább eldugja valahova az utastérben — legalábbis az én tapasztalatom szerint. Két megfelelő helyet találtam: az egyik az utastérben van, a felső kesztyűtartó mögötti részen. A megfelelő antennának mágneses talpa van, és egyszerűen oda lehet tapasztani a fémkarosszéria belső oldalához, vízszintesen, a hangszóró közelében. A másik hely a motortérben lehet, a szélvédő előtti tartórekeszben, az ablakmosótartály mögött hasonlóképpen a mágneses talpával a karosszéria oldalához rögzítve.

Elméletileg az antennának függőlegesnek kellene lennie, és nem szabadna az utastérben lennie (mert ez utóbbi Faraday-kalitkaként működik). A gyakorlatban azonban nem vettem észre különbséget a külső vagy belső elhelyezés között (sem a napi használatban, sem a tényleges térerőt a telefon speciális diagnosztikai üzemmódjában figyelve).